Cyklozámky

Lámete si hlavu nad tím, jak nejlépe zabezpečit vaše kolo? Já se tímto zabývám tak rok a zatím jsem nepadla na nic rozumného. Bohužel, požadavků na to, co by měl zámek (rozuměj “lanko”, kterým lze kolo někam připnout a zamknout) splňovat, je několik … a ve většině případů jdou “proti sobě”. Největší zabezpečení samozřejmě znamená mohutný zámek, který s sebou rozhodně tahat nechci. Malý, lehký, takový který se vejde do kapsy, s číselným kódem, ve mě spíše vzbudil úsměv, než pocit bezpečí. Prodavač v jednom cykloobchodě mi jen potvrdil to, co si o těchto cyklozámcích myslím, že to je pro ty případy, kdy na kolo vidíte a jde jen o to, aby vám ho náhodný kolemjdoucí nevzal. Ale co když máte kolo někde před obchodem, v garáži, na zahradě v kůlně … existuje něco, jak kolo šikovně zamknout? … Dalším limitem cyklozámků je jejich délka a onen, do jisté míry praktický, způsob jeho smotaného uspořádání/svinutí. Kdo se někdy snažil takovým zámkem svázat čtyři kola k lampě, tak ví, o čem mluvím. Lanko se vám většinou kroutí v ruce takovým způsobem, že jen šťastnou náhodou nedostanete ránu, nebo koncem zámku neuděláte rýhu do rsvého miláčka … A tak stále hledám …. Další příležitost, na kterou jsme chtěli zámek na kolo užít, je přivázat kola, která jsou na zahrádce, k sobě a ještě k zahrádce. Na to ale již potřebujete pěkně dlouhé lanko a v případě, že by se jednalo o to zmiňované “vinuté”, bylo by zamykání kol noční můrou. … A tak hledání pokračuje. První, na co jsem narazila je toto srovnání zámků. A jako první, který se zdá být odolný vůči amatérským zlodějům i těm pokročilým, je onen zámek ve tvaru “U”, který cyklisté v Curichu většinou vozí hozené přes rameno. Takže ano – tento asi funguje. Ale jak text zmiňuje – jeden a čtvrt kila je už pěkná váha.
Teď odbočím a uvedla bych stránky, kde mají zajímavou nabídku “chain” a “cable” zámků. A u všeho mají uvedeno do jaké “situace” je daný zámek vhodný. “Nejlepší” zámek je tedy “Designed to protect your bicycle in low-risk, high visibility areas” – tedy pro případ, kdy asi máte kolo v hospodské zahrádce a sedíte vedle něj Smějící se. Na těchto stránkách pro uzamčení kola v nebezpečných zónách doporučují zámky typu “U” případně pak typ zámku, který se vidí spíš u motorek.
Ale zpět k testu. Závěr týkající se nejrozšířenějšího druhů zámků, tedy těch “lankových typů”, je: “zámky spíše proti náhodným nenechavcům než proti opravdovým zlodějům”. Takže podle tohoto testu bych si žádný zámek nevybrala. I když ano – ono “účko”. Na cestování po městě to je asi dobrá volba. Jak ale řešit onu situaci dvou kol na střeše a vy se jdete projít?
Z jedné diskuze: “Zámek bezpečně chránící kolo proti zlodějům prostě neexistuje. To je třeba bohužel brát jak fakt.” Jo, to si myslím taky. Proto jsem byla na jednom mém výletě mile překvapena (no já doufala, že jsou prostě Švýcaři takoví, jak se o nich mluví … moc často ten osud nepokouším), když jsem se vrátila z veřejných toalet a kolo bylo tam, kde jsem ho nechala. … Ještě jeden příspěvek ze stejných stránek “Nejjistější by bylo, kdybys koupil zámek s pořádnejma vratama – třeba Hlubokou.” Smějící se Jj, tak to řeším s mým druhým kolem – mám ho u postele (nezamčené). … Ještě jeden zajímavý, ale pro naši věci asi nepraktický, model.
Googlujeme dál … Vláďa mi popisoval, že na jednom výletě viděl klučinu, jak použil na zamčení kol něco, co by se nejlépe dalo popsat jako svinovací metr, zde ovšem v provedení “lanko”. Byl prý v takovém šeku, co viděl (“to chci!”), že než se stačil vzpamatovat a kluka se zeptat,k de se to dá sehnat, ten byl dávno pryč. V této souvislosti jsem narazila na toto: Lock Alarm Mini – Combiflex AL60 – lanko+alarm+zámek+číselný kód+pohybový senzor. To by mohlo stát za pokus. Na to posezení u hospody by to bylo dobré. Ale na ty kola na střeše moc krátké.
Možná už se začínám blížit. To, co asi hledám, by mohl být “navíjecí zámek”. Na jeden jsem narazila zde http://bagbike.cz/?cmd=2280 , ale popis je dost skoupý (Univerzální navíjecí zámek Safeman, ocelové lanko s plastovou povrchovou úpravou. Chybí uvedená délka drátku).
… a tradá – tohle je asi to nejlepší – zámek s alarmem dlouhý – 10m, 120 dB. To by stálo za zkoušku. Jak do sklepa, tak před hospodu. Jen ta cena tomu odpovídá (1200 Kč). No ale což. Někde jsem četla, že do zámku byste měli investovat 10% z ceny kola (nebo že by to bylo 1%? … hmm, teď nevím … no tak si to spočítejte).
A co vy? Jaké máte zkušenosti s cyklozámky a krádežemi kol? Mátě nějaký dobrý tip? Tak sem s ním.

2 komentářů

  1. Kdysi dávno v minulém století v Kalifornii si zabezpečovali kola tak, že z něj sundali přední kolo a s tím pak šli do hospody nebo do práce. Takže asi dvojí kombinace – sundat přední kolo a zbytek přivázat. :-?

  2. V létě jezdím na kole po městě vcelku běžně. v Ostravě je to poměrně o strach kvůli řidičům i našim soc. znevýhodněným ;-) Osobně jsem investovala do zámku víc peněz protože kola za 18K je mi líto nechat nějakému pobudovi. No a kolo připnu ke stojanu u práce s řetězem a tím prckem http://www.vmbal.cz/bezpecnostni-visaci-zamky jako myslím, že ta investice za zámek není taková katastrofa

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.